Airbusami z rodziny A320 należącymi do Wizz Air poleciało w listopadzie 3,7 mln pasażerów. Jest to o 70 proc. więcej niż w tym samym miesiącu rok wcześniej. 2021 r. Zauważalnemu wzrostowi towarzyszył prawie 50-proc. wzrost przepustowości. Pomimo dużego wzrostu ruchu pasażerskiego i liczby lotów niskokosztowcowi udało się zmniejszyć emisję dwutlenku węgla w przeliczeniu na jednego pasażera.
W listopadzie Wizz Air przewiózł 3 682 516 pasażerów. Rok wcześniej linie na pokładach swoich samolotów powitały mniej niż połowę tej liczby. Przewoźnik przewiózł wtedy 2 171 581 podróżnych. W ten sposób linie zanotował 69,6-proc. wzrost rok do roku. Wzrost ruchu pasażerskiego można przypisać sporemu wzrostowi przepustowości i popytu na pasażerskie podróże lotnicze.
Wykorzystany wzrost popytu
W 2022 roku branża lotnicza odnotowała bardzo duży wzrost popytu na podróże lotnicze. Nastąpiło to po zniesieniu wielu ograniczeń w podróżowaniu, które wprowadzono z związku z rozprzestrzenianiem się COVID-19. To sprawiło, że wiele linii lotniczych starało się sprostać popytowi. Chociaż Wizz Air nie jest odporny na wiele wyzwań, które towarzyszyły szybkiemu wzrostowi popytu na podróże lotnicze, przewoźnikowi udało się wykorzystać panujący popyt, aby odzyskać część strat spowodowanych pandemią i dalej rozwijać swoją przepustowość i sieć połączeń.
W listopadzie węgierskie linie lotnicze odnotowały wzrost przepustowości o 46,5 proc. licząc rok do roku. W listopadzie 2021 roku przewoźnik oferował łącznie 2 853 998 miejsc. W ubiegłym roku linie osiągnęły współczynnik zajętości miejsc na poziomie 76,1 proc. W ciągu zaledwie jednego roku Wizz Airowi udało się zwiększyć współczynnik wykorzystania miejsc o 12 punktów procentowych, zwiększając jego odsetek do 88,1 proc. Z 4 180 104 dostępnych miejsc w listopadzie, 3 682 516 było zajętych. Linie nie tylko zwiększyły liczbę oferowanych lotów, ale także lepiej wypełniały swoje loty, co przełożyło się na bardziej efektywne
kosztowo operacje.
Zmniejszona ilość emisji dwutlenku węgla
W ciągu ostatniego roku Wizz Air znacznie zmniejszył ilość emisji dwutlenku węgla w przeliczeniu na jednego pasażera. W listopadzie 2021 r. samoloty wyemitowały około 224 019 ton dwutlenku węgla. Liczba ta wzrosła w tym roku o 53,5 proc. W listopadzie przewoźnik zgłosił przybliżoną emisję CO2 na poziomie 343 874 ton. Chociaż wzrost jest znaczny, wynika on przede wszystkim ze wzrostu liczby operacji lotniczych.
W listopadzie br. w przeliczeniu na jednego pasażera węgierskie linie lotnicze wyemitowały o 16,2 proc. mniej zanieczyszczeń niż rok wcześniej. Spadek emisji można przypisać zwiększeniu współczynnika wypełnienia miejsc oraz wysiłkom na rzecz zrównoważonego rozwoju podjętym przez zarząd linii. Wyższy współczynnik wypełnienia oznacza emisję mniejszej ilości zanieczyszczeń oraz bardziej prowadzenie bardziej opłacalnych finansowo operacji.
Podczas gdy pasażerowie i ich bagaż zwiększają wagę samolotu, w samolotach pasażerskich różnica kilku pasażerów na lot ma minimalny wpływ na spalanie paliwa. Oznacza to, że samolot spali w przybliżeniu taką samą ilość paliwa, niezależnie od tego, czy jest wypełniony w 75 proc., czy w 85. Dodatkowi pasażerowie sprawiają jednak, że lot jest bardziej opłacalny, a statystyki pokazują spadek emisji dwutlenku węgla na pasażera.
Zwiększony współczynnik wypełnienia to tylko jeden z powodów zmniejszenia emisji na pasażera. Wizz Air jest powszechnie uważany za jedne z najbardziej zrównoważonych linii lotniczych na świecie. Ze względu na swoje zaangażowanie w zrównoważony rozwój, linie skupiły się na obsłudze trasach, które są rentowne i zrównoważone. Przewoźnik nieustannie podejmuje wysiłki w celu zmniejszenia produkcji odpadów. Niektóre z najbardziej godnych uwagi wysiłków podjętych w ostatnich latach, które pomogły operatorowi osiągnąć obecne cele i pomogą w osiągnięciu przyszłych celów, to wykorzystanie bardziej paliwooszczędnych samolotów, takich jak airbus A321neo, oraz wykorzystanie zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF).